Wygrywanie jest fajne


Hanna Starzec uczennica klasy 8d SP nr 2 w Kolbuszowej
Hanna Starzec uczennica klasy 8d SP nr 2 w Kolbuszowej 
2023-05-11

Z ogromną radością pragniemy poinformować, że Hanna Starzec, uczennica klasy 8d Szkoły Podstawowej nr 2 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Kolbuszowej, zdobyła tytuł LAUREATA Olimpiady Języka Angielskiego Juniorów organizowanej na zlecenie i ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Wyższą Szkołę Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego w Poznaniu.

Jest to niezwykłe osiągnięcie nie tylko ze względu na dużą ilość etapów, które musiała przejść uczennica, ale również ze względu na to, iż jedną z wielu wymagających konkurencji były rozmowy z native speakerami. Ale zacznijmy od początku… bo początek był dawno temu.

Hania swoją przygodę z Olimpiadą Języka Angielskiego Juniorów zaczęła już w zeszłym roku, kiedy to Gabrysia Gliniany jej starsza koleżanka z równie wielkim talentem i miłością do języka angielskiego wygrała OJAJ, jednak wtedy zabrakło odrobiny szczęścia, może umiejętności a może stres zwyciężył nad talentem. Ale z pewnością było to ogromne doświadczenie, które pomogło w tegorocznej walce o wymarzony tytuł Laureata tego prestiżowego poznańskiego konkursu.

W listopadzie sześcioro uczniów naszej “Dwójki” wypełniło test w szkole. Do kolejnej części I etapu przeszli wszyscy aby zmierzyć się z testem on-line. Nadszedł czas na drugi etap. Rozpoczął się on od kolejnego testu on-line, sprawdzającego znajomość gramatyki i słownictwa. Hania jako jedyna z tego niewielkiego grona kolegów przekroczyła próg 75% punktów i zakwalifikowała się do kolejnego etapu, który polegał na nagraniu filmu. Jej zadaniem było przygotowanie 5 minutowej wypowiedzi ustnej, w której podzieliła się swoim zdaniem i przemyśleniami na poniższy temat.

Buddyjski Dalajlama Tenzin Gjaco powiedział:

„Nie myl mojego milczenia z ignorancją, spokoju z akceptacją czy życzliwości z uległością. Współczucie i tolerancja nie są bowiem oznaką słabości, lecz siły”. Co to jest tolerancja? Jak Ty ją rozumiesz i co tolerancja oznacza dla Ciebie? Czy żyjemy w tolerancyjnym świecie? Czy ludzie w Twoim otoczeniu są tolerancyjni? Jeśli tak to dlaczego tak uważasz, jak się to przejawia? Jeśli nie, to co pozwala Ci wysnuć taki wniosek? Czy tolerancji można się nauczyć i czy faktycznie jest tak ważna? A może w dzisiejszym świecie wcale nie jest istotna?"

Hania skupiała się na słownictwie, jego zasobie i adekwatności do prezentowanego tematu, fonetyce, poprawnym akcentowaniu, właściwej wymowie i odpowiedniej intonacji.... Pracy miała naprawdę dużo, musiała spełnić sporo warunków, ale najważniejsze, że się udało! Hania zrobiła wielkie wrażenie na jury i za film została nagrodzona maksymalną ilością punktów! Nasza uczennica przeszła do kolejnego etapu - testu gramatyczno leksykalnego po którym nastąpił egzamin ustny.

W marcu przeprowadzona została rozmowa za pomocą video komunikatora na trzy wylosowane tematy (po jednym z każdej kategorii - USA, Wielka Brytania, Świat). Hania przygotowywała się między innymi z tematów : Czy społeczeństwa USA i Polski się różnią? Uzasadnij swoje zdanie, podaj przykłady; „American dream” – czym jest, co wyraża, jakie można przedstawić przykłady?; Brytyjskie zwyczaje i tradycje. Przedstaw charakterystyczne zwyczaje brytyjskie, których nie doświadczysz w innym kraju, opowiedz o ich znaczeniu i historii; Imperium brytyjskie. Opowiedz o historii brytyjskiego kolonializmu; Przedstaw jeden z krajów Zjednoczonego Królestwa. Scharakteryzuj go pod względem historycznym, geograficznym i społeczno-ekonomicznym; Czy świat jest „globalną wioską”? Uzasadnij swoją wypowiedź, podaj przykłady; Czy podróże w kosmos to turystyka czy konieczność? Czy będą one dostępne dla przeciętnych ludzi jeszcze za Twojego życia? Odpowiedz i uzasadnij swoją opinię; Śmieci. Czy odpady to problem współczesnego świata? Jak wpływają na środowisko naturalne i na człowieka? Jak poradzić sobie ze „śmieciowym problemem”. Podziel się swoim zdaniem, podaj przykłady i uzasadnienie oraz swoje przemyślenia i pomysły....

W to szczęśliwe poniedziałkowe południe Hania wylosowała zagadnienia, które od samego początku przypadły jej do gustu. Wypowiedziała się na temat miejsc na świecie niedostępnych dla człowieka, twórczości ulubionej brytyjskiej autorki oraz zagadnienia "American dream". Uczennica zrobiła wrażenie na jury i zakwalifikowała się do kolejnego, trzeciego już etapu. Część pierwsza po raz kolejny polegała na rozwiązaniu wymagającego testu on-line. Poprawnie ukończyły go 120 osób z całej Polski, w tym Hania. Zmęczona, gdyż w międzyczasie przygotowywała się do trzeciego etapu - wojewódzkiego konkursu przedmiotowego, ale szczęśliwa opracowywała kolejne zagadnienia do spotkania on-line z native speaker'ami. Została zapytana o ponadczasowe wartości, które odnajdujemy w książce pt. „Opowieści Wigilijne”. Przedstawiła swoją opinię, podała przykłady, odniosła się do treści lektury. Zadaniem Hani było również przygotowanie 30 tematów. Historia Oscarów, Świat Marvela, 9/11 Memorial and Museum, Wall Street, Wielka Rafa Koralowa, Fauna Australii, Słynni aktorzy i aktorki pochodzący z Austalii, Facebook, świat bez plastiku, Loch Ness czy the Beatles te i wiele wiele innych zagadnień do dzisiejszego dnia szumią w głowie naszej "anglistki"

Wielkie wyzwanie a także niezwykła przygoda- tak Hania opisuje konkurs w którym brała udział zdobywając prestiżowy dyplom laureata i prezentując się tysiącom młodych ludzi.

Serdecznie gratulujemy Hani i jej rodzicom. Jesteśmy pewni, że już niedługo usłyszymy o kolejnych sukcesach naszej uczennicy:) Talent + pracowitość = sukces!

Monitor Polski

Elektroniczny Dziennik Urzędowy

Dziennik ustaw

ePUAP

  • Data aktualizacji: 2024-02-28 14:46
  • |
  • Licznik odwiedzin: 13 771 338