Wpisując się w obchody 160. rocznicy powstania styczniowego, Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej zaprasza na wykład i koncert pt. „W bój lećmy zwyciężać…”, które odbędą się 3 lutego br. w dworze z Brzezin.
Tytuł wydarzenia odwołuje się do wiersza Mieczysława Romanowskiego z 1860 r. pod tytułem „Hymn Polski”. Zainaugurowane zostanie wykładem Elżbiety Dunin-Wąsowicz pt. „Schowaj, matko, suknie moje”. Autorka licznych rekonstrukcji ubiorów obejmujących okres od XIV do XX w., w oparciu o elementy kobiecego stroju żałobnego z lat 1861-1866 omówi rolę kobiet w powstaniu styczniowym, w tym etos matki Polki stojącej na straży domowego ogniska, krzewiącej w swych dzieciach idee narodowe. Wykład rozpocznie się o godz. 15.00 i połączony będzie z pokazem strojów z epoki.
Elżbieta Dunin-Wąsowicz absolwentka archeologii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, rekonstruktor historyczny. Autorka wielu replik ubiorów z okresu od XIV do XX w. na potrzeby muzealnych programów edukacyjnych i wydarzeń historycznych, w których bierze czynny udział. Prowadzi programy dotyczące dawnego rzemiosła oraz wykłady i warsztaty dotyczące odtwarzania i historii ubiorów. Autorka artykułów do publikacji muzealnych i na strony internetowe. Pracownik Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Współpracuje m.in. z Muzeum Narodowym w Warszawie, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Muzeum-Zamkiem w Łańcucie, Pałacem w Chrzęsnem oraz Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej.
Elżbieta Dunin-Wąsowicz – współautorka zminiaturyzowanej rekonstrukcji XVIII-wiecznej sukni ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
O godzinie 18.00 rozpocznie się koncert, w którym wystąpią utytułowani artyści – pianista Misza Kozłowski, sopran Ewa Leszczyńska oraz tenor Jacek Szponarski. W programie pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, czyli twórców polskiej szkoły narodowej i polskiej liryki wokalnej, a także Władysława Żeleńskiego, kontynuatora polskiej tradycji wokalnej. W programie znajdą się m.in. pieśni powstałe bezpośrednio w trakcie i po upadku powstania styczniowego, w tym niezwykle poruszająca i śpiewana powszechnie po powstaniu „Czarna sukienka".
Oto plan wydarzenia:
godz. 15.00-16.30 – wykład Elżbiety Dunin-Wąsowicz pt. „Schowaj, matko, suknie moje”, dwór z Brzezin
godz. 18.00 – koncert, dwór z Brzezin
Ewa Leszczyńska – sopran
Jacek Szponarski – tenor
Mischa Kozłowski – fortepian
W programie:
W ten dzień wstęp do skansenu jest bezpłatny!
***
Ewa Leszczyńska ukończyła wydział instrumentalny w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego oraz wydział wokalny w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie w klasie śpiewu prof. Margareth Hayward. Od lat jej Mistrzem pozostaje niezmiennie prof. Jerzy Artysz. Jako pianistka współpracowała z takimi śpiewakami jak Ewa Marciniec, Davide Fior, Łukasz Hajduczenia, Katarzyna Trylnik, Gianluca Buratto, z którym zdobyła nagrodę Rotary w Mediolanie. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. J. Artysza, P. Goulda, D. Baldwina, prof. K. Jankowską, prof. K. Borucińską, prof. M. Nosowską, prof. J. Marchwińskiego, T. Żylis-Garę, I. Kłosińską, L. Giergievę, T. Berganzę, U. Kryger, Ch. Lehman, J. Rappé, A. Radziejewską, O. Pasiecznik, E. Podleś, Th. Quasthoffa, H. Hölla, D. York, K. Kammerlander, D. Dolana. W latach 2007–2010 jako śpiewaczka była członkiem Laboratorio Interdisciplinare di Musica e Spettacolo (Limes) w Mediolanie, biorąc udział w wielu przedstawieniach operowych i teatralnych. W 2012 r. wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim zdobyła I nagrodę w Konkursie im. G. Carducci w Madesimo. Na tym samym konkursie była półfinalistką również jako pianistka. W 2015 r. wystąpiła w solowych rolach podczas prawykonania opery „Der 13 Sternbilder aus dem Wallis” w reżyserii Stefana Gröglera w Szwajcarii, a w 2016 r. oraz w 2017 r. w roli Mirteo w operze Leonarda Vinciego „Semiramide riconosciuta” w Warszawie. Brała udział w projekcie „Dunkle Zeiten Wien” zaprezentowanym w Off Teater w Wiedniu. W 2018 r. występowała w ramach Festiwalu Il Banchetto Musicale w roli Giunone w operze Marco Vitale „ Il ratto di Helena” w Wilnie. W 2019 r. wystąpiła w roli Ericlei u boku Sary Mingardo w operze C. Monteverdiego „ Il ritorno d’ Ulisse in patria” wraz z orkiestrą Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego w Elbphilharmonie w Hamburgu. W marcu 2020 r. wykonała główną partię w operze „Rodelinda” G.F. Haendla w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie. Współpracuje z takimi zespołami muzyki barokowej jak: Les Roses Souvages, Arte dei Suonatori, Musica Florea, Royal Baroque Ensemble, Baroque Collegim 1685, Il Falcone, Zespół Muzyki Dawnej Diletto. Uczestniczyła w takich festiwalach jak: 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, Dni Bachowskie w Krakowie, Świętokrzyskie Dni Muzyki w Kielcach, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Festiwal Oper Barokowych Dramma per musica w Warszawie, Festiwal II Banchetto Musicale w Wilnie, „Venice” Easter Festival w Hamburgu, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowy Festiwal Chopin i Jego Europa w Warszawie. Występuje z takimi pianistami jak Tobias Koch, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Jankowska, Miyako Arishima, Bartłomiej Wezner, Paweł Sommer, Anastasia Levandovskaia. Jest członkiem zespołu Multi Trio, z którym w 2016 odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych. Od 2017 r. podejmuje się również koncertów, podczas których występuje w obu rolach jednocześnie. Jeden z nich został zarejestrowany przez Program 1 Polskiego Radia.
Fot. Piotr Markowski
Mischa Kozłowski – pianista, solista i kameralista, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prezes Fundacji „Partnerstwo w Muzyce”. W młodości ukształtowany muzycznie przez Katarzynę Popową-Zydroń, studiował w Warszawie u Piotra Palecznego, Macieja Paderewskiego, Jerzego Marchwińskiego i Katarzyny Jankowskiej-Borzykowskiej oraz w szwajcarskim Bern u Tomasza Herbuta, Patricka Jüdta i Moniki Urbaniak-Lisik. Laureat czołowych nagród konkursów pianistycznych i kameralnych w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i na Ukrainie. Koncertował w większości krajów Europy, a także w Izraelu, Tunezji, Japonii i Chinach. Jako solista z orkiestrą zadebiutował w wieku 9 lat. Wystąpił w większości sal filharmonicznych i koncertowych w Polsce, a także m.in. w Filharmonii Moskiewskiej, National Centre for the Perfoming Arts w Pekinie, Rohm Theatre w Kyoto, Flagey w Brukseli, Narodowej Filharmonii Ukrainy w Kijowie, w siedzibie UNESCO w Paryżu, w Konzerthaus „Kultur-Casino”, Zentrum Paul Klee i Yehudi Menuhin Forum w Bernie. Od lat regularnie nagrywa dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych czy telewizyjnych, a także często bierze udział w projektach łączących muzykę z filmem, teatrem, malarstwem i innymi dziedzinami sztuki.
Za swoje osiągnięcia otrzymał wiele nagród i wyróżnień – do najważniejszych należą te przyznane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa, LYRA Stiftung, Rita Zimmermann Musik-Stiftung, Fondazione Pro Libertas et Humanitas Kasimir Bartkowiak, Dongsan Research Foundation, Instytut Adama Mickiewicza oraz Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci w Warszawie.
Fot. Anita Wasik Photography
Jacek Szponarski – tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej. Występuje jako solista w Polskiej Operze Królewskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Bałtyckiej, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego, jak również w filharmoniach w Warszawie, Krakowie i Opolu. W dorobku artystycznym posiada role w operach m.in. W.A. Mozarta (Tytus, Belmonte, Tamino, Ferrando, Don Ottavio), G. Donizettiego (Nemorino), G. Verdiego (Alfred, Duca), S. Moniuszki (Stefan) B. Brittena (Quint), współpracując z takimi reżyserami jak Maja Kleczewska, Jurij Aleksandrow, Jitka Stokalska, Michał Znaniecki, Ryszard Cieśla, oraz dyrygentami – Grzegorzem Nowakiem, Januszem Przybylskim, Martą Kluczyńską, Dawidem Runtzem, Rafałem Janiakiem, Przemysławem Neumannem, Yaroslavem Shemetem, Zbigniewem Gracą i Marcinem Sompolińskim. Współuczestniczył w prawykonaniach kantaty scenicznej „Stabat Mater” Ignacego Zalewskiego w roli Piłata w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas Festiwalu Nowe Epifanie 2018, monodramu operowego „The End of Al Capone” Michaela Schelle w roli Al Capone (UMFC w Warszawie), oraz kantaty „Da Camera” do słów Juliana Tuwima „Kwiaty polskie” Anny Ignatowicz-Glińskiej (Lublin). Reprezentował kulturę polską na prestiżowych festiwalach zagranicznych – Melody of Yangtze River 2018 (Wuhan/Chiny), Festival Baroque d’Auvergne 2019 oraz w 2021 (Francja). W skład jego dyskografii wchodzą: „Ave Maria”, „Stanisław Moryto in memoriam” (nominacja do nagrody Fryderyki 2021), „Stabat Mater – Ignacy Zalewski”, „Moniuszko: Pieśni. vol. 7”, „Piotr Maszyński: Pieśni vol. 3”.
Serdecznie zapraszamy!
***
Dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa" w ramach Programu Dotacyjnego „Powstanie Styczniowe 1863-1864
Szczegóły: www.muzeumkolbuszowa.pl