Gmina Kolbuszowa
Obrońców Pokoju 21
36-100 Kolbuszowa
e-mail: um@ekolbuszowa.pl
www: kolbuszowa.pl
Data wydruku: 2024-11-18 05:17:47

Oświata


Jedz owoce i warzywa. W nich najlepsze witaminy. Kto je sobie lekceważy, musi chodzić do lekarzy ;)

Przedszkola Publicznego nr 3 w Kolbuszowej
Przedszkola Publicznego nr 3 w Kolbuszowej 

Wszyscy mieli soczyste minki na widok tak smakowitych owoców i każdy ochoczo zabrał się do pracy. Przyrządzanie owocowych szaszłyków dało dzieciom wiele satysfakcji, jednocześnie uświadamiając jak ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu. Dzieci z młodszych grup szaszłyki przyrządzały w swoich salach.

W ramach prowadzonych profilaktycznie w przedszkolu zajęć dotyczących zdrowego trybu życia, dzieci odwiedziła Pani lek. dent. Aleksandra Urban. Dzieci utrwaliły wiedzę dotyczącą higieny jamy ustnej, techniki szczotkowania zębów i zdrowego odżywiania. Przedszkolaki zapoznały się z ubiorem dentysty, a także sprzętem jakiego stomatolog używa podczas wizyty w gabinecie.

Kolbuszowskie uroczystości wrześniowe

Kolbuszowskie uroczystości wrześniowe
Kolbuszowskie uroczystości wrześniowe 

W 76 rocznicę bitwy o Kolbuszowę a także 71 rocznicę udziału kolbuszowskich żołnierzy Armii Krajowej w akcji „Burza” mieszkańcy miasta oddali hołd poległym bohaterom walczącym w obronie kraju. Tegoroczne obchody upamiętniające wydarzenia z 1939 roku odbyły się 9 września.

Główna część uroczystości miała miejsce przy Zespole Szkół Technicznych im. Bohaterów Września 1939. Po odegraniu hymnu państwowego oraz wystąpieniu dyrektora szkoły Ryszarda Zielińskiego uczestnicy wysłuchali programu słowno-muzycznego przygotowanego przez nauczycieli i uczniów szkoły. W dalszej części głos zabrali Zbigniew Chmielowiec Poseł na Sejm RP, Józef Kardyś Starosta Kolbuszowski oraz Franciszek Batory. Następnie przed pamiątkowymi tablicami delegacje złożyły kwiaty.

Przy akompaniamencie orkiestry dętej Miejskiego Domu Kultury, strzelcy, poczty sztandarowe, władze miejskie i powiatowe, przedstawiciele szkół, służb mundurowych, instytucji, stowarzyszeń i organizacji przemaszerowali na cmentarz parafialny, gdzie odbyła się druga cześć obchodów. Po wspólnej modlitwie złożono kwiaty przy mogiłach żołnierzy poległych za wolność ojczyzny.

Obchody zakończyło złożenie wiązanek przed pomnikiem poświęconym „Żołnierzom i bohaterom walczącym i poległym za wolność i suwerenność Ojczyzny” oraz wystąpienie Jana Zuby Burmistrza Kolbuszowej.

Święto Piosenki w Widełce

Święto Piosenki w Widełce
Święto Piosenki w Widełce 

8 grudnia 2015 roku odbył się XV Powiatowy Festiwal Piosenki Obcojęzycznej w Widełce. Bierze w nim udział uzdolniona muzycznie młodzież gimnazjalna oraz uczniowie szkół średnich powiatu kolbuszowskiego. Cele konkursu to kreowanie nowych talentów artystycznych oraz rozwijanie zainteresowań językowych i muzycznych. Uczestnicy konkursu prezentują swoje umiejętności w dwóch kategoriach: zespoły muzyczne i soliści.

W tegorocznej edycji konkursu wzięło udział 9 szkół z powiatu kolbuszowskiego: 6 gimnazjów i 3 szkoły średnie. Jako pierwsze zaprezentowały się zespoły, po nich soliści. Wykonano utwory w językach: angielskim, francuskim i niemieckim.

Zaprezentowane występy zostały ocenione przez członków jury jako stojące na wysokim poziomie muzycznym i językowym. Bardzo wyrównany poziom wszystkich uczestników sprawił, że przyznane zostały po 2 równorzędne nagrody w kategorii solistów.

Biorąc pod uwagę opracowanie muzyczne, wykonanie oraz poprawność językową śpiewanych tekstów juryw składzie: Swietłana Styga, Marian Selwa, Anna Kwas, Mirosław Karkut oraz Renata Peret postanowiło w kategorii zespoły muzyczne przyznać następujące nagrody:

  • I miejsce - zespół muzyczny z Gimnazjum w Cmolasie w składzie: Oliwia Nowicka, Agata Serafin,
  • II miejsce - zespół muzyczny z Gimnazjum nr 2 w Kolbuszowej w składzie: Gabriela Kozińska, Karolina Gul, Weronika Marut, Aleksandra Drożdż, Sylwia Łagoda, Weronika Maziarz,
  • III miejsce - zespół muzyczny „3xS” również z Gimnazjum nr 2 z Kolbuszowej w składzie: Paulina Sawuła, Alicja Słonka, Oliwia Starzec.

 W kategorii solistów nagrody otrzymali:

  • Nagrodę Grand Prix – Katarzyna Krawczyk z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej,
  • I miejsce –Anita Róg z Gimnazjum w Cmolasie,
  • I miejsce – Klaudia Piechota z Gimnazjum w Niwiskach,
  • II miejsce –Patrycja Wawrzonek z Gimnazjum w Niwiskach,
  • II miejsce –Marcelina Karkutz Gimnazjum nr 2 w Kolbuszowej,
  • III miejsce –Maciej Draus z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej,
  • III miejsce – Klaudia Śpiewak z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej, Wyróżnienie przyznano Weronice Maziarz z z Gimnazjum nr 2 w Kolbuszowej.

Wszystkim laureatom konkursu składamy serdeczne gratulacje. Laureaci zostali nagrodzeni cennymi nagrodami książkowymi i słodyczami, a wszyscy uczestnicy dyplomami.

Dziękujemy członkom jury za podjęty trud oceny występów, pracownikom i dyrekcji Domu Kultury w Kolbuszowej za wsparcie techniczne oraz wszystkim nauczycielom za bardzo dobre przygotowanie uczniów do udziału w konkursie.

Joanna Sieraczyńska, Renata Peret

Nowatorskie pomysły nauczycieli z Kolbuszowej

Nowatorskie pomysły nauczycieli z Kolbuszowej
Nowatorskie pomysły nauczycieli z Kolbuszowej 

W roku szkolnym 2018/2019 w Szkole Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Kolbuszowej pani Magdalena Kadłubiec przeprowadziła innowację pedagogiczną „Chemia po angielsku” przeznaczoną dla uczniów klas 3 gimnazjum. Nabór do zajęć odbywał się na zasadzie dobrowolności spośród najstarszych klas zainteresowanych zagadnieniami chemicznymi oraz pasjonatów języka angielskiego. Zajęcia realizowane były w systemie pozalekcyjnym raz w miesiącu.

Powyższa innowacja dawała uczniom możliwość nie tylko doskonalenia kompetencji językowych i chemicznych, ale również rozwijania samodzielnego uczenia się, czy twórczego myślenia. Szczególny jednak nacisk prowadząca zajęcia położyła na zdobywanie umiejętności efektywnego komunikowania się w języku angielskim oraz wymiany zdań na temat zagadnień chemicznych i naukowych. Globalizacja i otwarcie na problemy świata, jakie umożliwia Internet  i istniejące w nim platformy społecznościowe oraz inne środki masowego przekazu, narzucają w obecnym świecie potrzebę płynnego posługiwania się językiem obcym, a w szczególności angielskim. Coraz więcej uczniów klas 3 gimnazjum chce kontynuować naukę w Akademickich lub Uniwersyteckich Liceach Ogólnokształcących, w których przedmioty wykładane są właśnie w tym języku. Należy podkreślić, że pracodawcy bardzo chętnie będą zatrudniać tych młodych ludzi, którzy mają coś do powiedzenia na temat świata, problemów, struktur, procesów nie tylko w języku ojczystym, ale też w obcym.

Innowacja „Chemia po angielsku” okazała się strzałem w przysłowiową dziesiątkę, gdyż bardzo spodobała się gimnazjalistom, którzy chętnie uczestniczyli w zajęciach chemiczno-angielskich. Podczas innowacji uczniowie poszerzali swoje słownictwo z języka angielskiego z zakresu ochrony środowiska, budowy i nazewnictwa podstawowych związków organicznych, nieorganicznych, budowy atomu i układu okresowego. Podczas zajęć wykonywali domina chemiczne, modele atomów pierwiastków, czytali szereg artykułów z naukowych magazynów angielskich, rysowali rebusy i krzyżówki, aby utrwalić nowe i niezbyt łatwe słownictwo naukowe w języku angielskim. Innowacja ukształtowała świadomych swojej wartości młodych ludzi jako obywateli zintegrowanej Europy, pozbawionych kompleksów, skłonnych do dzielenia się swoją wiedzą i reprezentowania szkoły na konkursach przedmiotowych. Jej wprowadzenie było nie tylko czymś istotnym dla uczniów, ale też zwiększeniem świadomości i kompetencji wśród nauczycieli przedmiotów przyrodniczych oraz języków obcych. Ostatecznym korzystnym efektem powyższej innowacji było podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej szkoły w oczach potencjalnych uczniów i rodziców.

           

Opracowanie: Elżbieta Małozięć, Magdalena Kadłubiec

XIV Olimpiada Informatyczna Juniorów

VI Zlot Bytnarowski

VI Zlot Bytnarowski
VI Zlot Bytnarowski 

W dniach 27-29 maja odbył się VI Zlot Bytnarowski. Był to jeden z najchłodniejszych naszych zlotów, pomimo tego atmosfera była gorąca. Tematem przewodnim zlotu byli "Bohaterowie Arsenału" i temat przyjaźni.

W piątek dla uczestników przygotowaliśmy ogniobranie dla Harcerzy i grę nocną dla Harcerzy Starszych i Wędrowników. Podczas gry na kolbuszowskim Rynku można było spotkać patrole niemieckie z grupy rekonstrukcyjnej z Rudnika. Harcerze wykonywali zadania, które sprawdzały znajomość technik harcerskich, a także ich wytrwałość, spryt.

W sobotę odbyła się główna gra terenowa po pięknych lasach dawnej Puszczy Sandomierskiej w okolicach rezerwatu Pateraki. Wstępem do gry było spotkanie Grupą Rekonstrukcji Historycznej im. Wojciecha Lisa ps. "Mściciel". Było to żywe spotkanie z historią. Potem H i HS/W na trasie wykonywali zadania z samarytanki, ćwiczyli celne rzuty do czołgu, strzelali z wiatrówki, nadawali wiadomość alfabetem Morse'a, ćwiczyli się w łączności i przechodzili przez most linowy. Na koniec w samym sercu lasu, przy Budce Paterackiej zjedli pyszny obiad.

W sobotni wieczór udaliśmy się do Niwisk na XIX Hufcowy Konkurs Piosenki Harcerskiej, który odbył się w parku przed GOK-iem. Podczas konkursu nie mogło zabraknąć "Jankowego" tortu a także pysznego poczęstunku przygotowanego przez nasz zespół organizacyjno-kwatermistrzowski. Dziewczyny z zespołu piekły pizzę w prawdziwej pizzerii. Dzień zakończyliśmy ogniskiem z gawędą o przyjaźni.

Niedziela to nasz ostatni dzień zlotu - wspólnie udaliśmy się na Mszę do Kolegiaty w Kolbuszowej, a potem zakończyliśmy Zlot apelem. Dziękujemy za udział wszystkim patrolom z drużyn naszego hufca (pojawiły się reprezentacje z każdej drużyny), a także bardzo cieszymy się, że byli z nami przez ten czas: 54 Stalowowolska Drużyna Harcerska im. ppor Bronisława Kochana, 77 DH "Czarne Orły" z Parkosza, 1 Pilźnieńska Drużyna Harcerska "Zielona Jedynka", 6 DH "Młode Jodełki" z Jodłowej, 2 BDW "Luminis" z Buska-Zdroju.

Kadra naszego hufca ta starsza i ta młodsza spisała się jak zwykle na medal. Dziękuję drużynowym i instruktorom. Podziękowanie składamy też na ręce Starostwa Powiatowego za wsparcie finansowe a także na ręce Gminy i Osiedla nr 2 za pomoc.

Ogród sensoryczny w Zespole Szkół Specjalnych w Kolbuszowej Dolnej

Ogród sensoryczny w Zespole Szkół Specjalnych
Ogród sensoryczny w Zespole Szkół Specjalnych 

Pośród licznych terapii, którymi wspiera się rozwój wychowanków w Zespole Szkół Specjalnych w Kolbuszowej Dolnej  jest integracja sensoryczna oraz hortiterapia zwana ogrodoterapią, wykorzystywana również w  terapii zaburzeń integracji sensorycznej.  Współdziałanie obu terapii postanowiono wykorzystać, realizując projekt stworzenia ogrodu sensorycznego na terenie placówki. Ten ogród jest jakoby doposażeniem  istniejącej już od trzech lat w naszej szkole sali integracji sensorycznej. To tak jakby zielona sala do integracji sensorycznej. Podejmując się tworzenia ogrodu sensorycznego chcieliśmy stworzyć naszym uczniom miejsce do przebywania, do wypoczynku,   do zabaw, a wreszcie miejsce do terapii na świeżym powietrzu w otoczeniu drzew i roślin. Coraz częściej zwraca się uwagę na terapeutyczny i społeczny wpływ, zarówno biernego jak i aktywnego kontaktu z roślinami na zdrowie człowieka, a także na jego stan  fizyczny i samopoczucie psychiczne oraz relacje społeczne. Ten związek człowieka z naturą warto rozpocząć już od małych dzieci. Umożliwiając im dostęp do natury, pozwalamy rozwijać wyobraźnię i kreatywność, obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie w ciągu następujących po sobie pór roku. Właściwie zaprojektowany ogród może stać się dla dzieci i młodzieży  także doskonałym miejscem działań terapeutycznych.

Realizację projektu rozpoczęliśmy już jesienią ubiegłego roku, kiedy to wraz z uczniami zasadzono wierzbę w kształcie okręgów, planując powstanie tzw. zielonych klas. W ten sam sposób utworzono również „cichy kątek”, którego ściany tworzy zielona wierzba. Jest to ulubione miejsce przebywania naszych milusińskich. Zimą przygotowano projekt rabaty sensorycznej, do realizacji której przystąpiono wiosną. W jej skład weszły następujące stanowiska: rabata niebieska, rabata biała, rabata złocista, rabata owocowa oraz zioła i trawy.

Gatunki roślin dobrano tak, aby oddziaływały sensorycznie na wszystkie zmysły osób przebywających pośród nich. Mają one walory zarówno wzrokowe, węchowe, smakowe, dotykowe jak i słuchowe. Zasadniczym elementem są również ścieżka sensoryczna, służąca  terapii uczniów i  łąka kwietna, na zakwitnięcie której niecierpliwie czekamy. Uzupełnieniem ogrodu jest wioska smerfów dla najmłodszych uczniów oraz rabata wielokwiatowa na wzór starodawnych przydomowych ogródków naszych babć.

Hipokrates powiedział, że lekarz leczy, a natura uzdrawia i to przyświecało naszej idei tworzenia ogrodu, w którym bogactwo kolorów, kształtów, struktur, zapachów, obecność owadów i ptaków, będzie przyciągała uwagę  uczniów, a dla nauczycieli terapeutów stanie się warsztatem i miejscem wielopłaszyznowej pracy rewalidacyjnej.

Otwarcie naszego ogrodu sensorycznego odbyło się na zorganizowanym 14 czerwca Święcie Rodziny w naszej szkole. Ale nie na tym koniec. Ogród będzie  jeszcze uzupełniany o różne instalacje służące wielozmysłowej terapii. Obecnie pisany jest projekt o dofinansowanie tego przedsięwzięcia, który mamy nadzieję pozwoli kontynuować nasze zamierzenie w tym kierunku.

 Tekst i zdjęcia: Zespół Szkół Specjalnych w Kolbuszowej Dolnej

Katarzyna Sączawa uczennica SP nr 2 w Kolbuszowej zajęła I miejsce w konkursie "Mój las"

fot. SP nr 2 w Kolbuszowej
fot. SP nr 2 w Kolbuszowej 

W tym roku szkolnym odbyła się już XXVI edycja ogólnopolskiego konkursu o tematyce leśnej "Mój las". Katarzyna Sączawa z VIII d za swoją pracę " Drewno- czy jest nam potrzebne?" zajęła czołowe I miejsce.

Uroczyste rozdanie nagród odbyło się 12 czerwca br w Warszawie, w siedzibie SITLiDu. Kasia za swoją konkursową pracę otrzymała laptop.

Serdecznie gratulujemy sukcesu i życzymy kolejnych, już w szkole średniej!