Karta Usługi Nr USC/5
|
ZAŚWIADCZENIE O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ DO ZAWARCIA ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO ZA GRANICĄ
|
Podstawa prawna
|
1.Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2021r. poz. 709 z późn. zm.) 2.Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (T.J. Dz. U. z 2020r. poz. 1359). 3. Prawo prywatne międzynarodowe z dnia 4 listopada 2015 (Dz. U. z 2015r., poz. 1792 TJ.). 4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 poz. 1546 z późn.zm.). 5. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r., w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 698 z późn.zm.). 6. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r., w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (T.J.Dz. U. z 2015 r., poz. 204).
|
Komórka odpowiedzialna
|
Referat Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
|
Osoba właściwa do załatwienia sprawy
|
Ewa Gul-Czachor Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
Agnieszka Kuna Inspektor
parter, pok. nr 2 tel. 22 71 513, 22 71 333 wew.126, e-mail: usc@ekolbuszowa.pl
|
Sposób załatwienia sprawy
|
Wydanie zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo.
|
Wymagane dokumenty
|
1. Podanie o wydanie zaświadczenia. 2. Dokument tożsamości: -dowód osobisty lub paszport 3. Pisemne zapewnienie, że wnioskodawca „nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa" złożone przed kierownikiem USC 4. Dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka. 5. Jeżeli wnioskodawca nie posiada aktów stanu cywilnego sporządzonych w Rzeczypospolitej Polskiej, składa zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim, potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
|
Wymagane formularze i miejsce ich udostępnienia
|
Wniosek o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą druk dostępny na stronie internetowej www.kolbuszowa.pl, w Biurze Obsługi Klienta lub w pokoju nr 3 w Urzędzie Miejskim
|
Opłaty
|
1. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia - 38,00 zł. (Opłatę skarbową można uiścić w kasie Urzędu Miejskiego, parter, pok. nr 5 lub na konto Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej nr 20918000082001000177920001)
|
Termin załatwienia sprawy
|
Zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granica, wydaje się w dniu złożenia przed Kierownikiem USC przez osobę której zaświadczenie dotyczy pisemnego zapewnienia o nieistnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Zaświadczenie traci moc po upływie 6 miesięcy od dnia jego wydania.
|
Tryb odwoławczy
|
W przypadku odmowy wydania zaświadczenia osoba zainteresowana może wystąpić w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma do Sądu Rejonowego w Kolbuszowej za pośrednictwem Kierownika USC
|
Pozostałe Informacje
|
1. Jeżeli małżeństwo ma być zawarte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez obywatela polskiego lub cudzoziemca, którego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. – Prawo prywatne międzynarodowe, możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego, mogą oni otrzymać zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim mogą zawrzeć małżeństwo. 2. Zaświadczenie zachowuje ważność przez 6 miesięcy od daty wydania. 3. Zaświadczenie wydaje kierownik USC wybrany przez wnioskodawcę. 4. W przypadku niemożności porozumienia się ze stroną składającą oświadczenie mające wpływ na stan cywilny osoby, z powodu nieznajomości języka polskiego, na tej osobie spoczywa obowiązek zapewnienia udziału biegłego lub tłumacza języka, którym ta osoba się posługuje. 5. Akty stanu cywilnego, ich odpisy i inne dokumenty wystawione w języku obcym, składane kierownikowi urzędu stanu cywilnego w związku z dokonywaniem czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego powinny być składane wraz z ich urzędowym tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez: 1) tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości; 2) tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG); 3) konsula. Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również: 1) dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula; 2) dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski. W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Obowiązek informacyjny
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w załączniku do sprawy i obowiązują od 25 maja 2018r. |