Sprawdź dostępność Internetu
Zainteresowanych Mieszkańców zachęcamy do odwiedzenia strony https://internet.gov.pl/ i sprawdzenia, czy pod wskazanym adresem jest dostęp do Internetu szerokopasmowego oraz jaka firma oferuje tam swoje usługi bądź jakie są tam planowane inwestycje. Informacje, które znajdują się na tej stronie są przekazywane i aktualizowane przez operatorów telekomunikacyjnych. Uzyskanie tych informacji jest bezpłatne i każdy może z niej skorzystać, chociaż dostęp do niektórych funkcji może wymagać zalogowania.
Jak to działa?
Znajdź na mapie swoje miejsce zamieszkania i kliknij w punkt z numerem budynku - po lewej stronie wyświetlą się wtedy szczegółowe informacje. Ta strona umożliwia wyszukanie informacji o możliwości korzystania z usług tylko dla nieruchomości z nadanymi adresami. Jeśli dopiero planujesz budowę, możesz sprawdzić czy sąsiednie nieruchomości mają dostęp do Internetu, chociaż nie jest to równoznaczne z tym, że i Ty będziesz miał dostęp do takiej samej usługi.
By sprawdzić jaki jest obecny stan dostępu do Internetu szerokopasmowego w danym punkcie adresowym skorzystaj z wyświetlonej legendy.
Co oznaczają najważniejsze pojęcia?
Jeśli pod Twoim adresem Internet oferują różni operatorzy, a Ty korzystasz z usług jednego z nich znajdziesz informacje o zaraportowaniu przez różnych operatorów zasięgu rzeczywistego. Masz wtedy większy wybór dostępnych usług - ich ceny i jakości.
Jeśli widzisz informację o budowie sieci w ramach KPO lub FERC oznacza to, że dzięki inwestycji dofinansowanej przez państwo, pod tym adresem będzie możliwe korzystanie z Internetu o przepustowości co najmniej 300 Mb/s.
Jeżeli dany adres nie jest objęty planem inwestycyjnym finansowanym ze środków publicznych, ale może zostać sfinansowany przez operatora, oznacza to że doprowadzenie szybkiego Internetu pod dany adres jest szczególnie drogie. Wtedy te lokalizacje mogą zostać objęte siecią internetową, ale na chwilę obecną nie jest racjonalne kierowanie na ten cel środków publicznych w takiej wysokości.
Jeśli jednak przy twoim punkcie adresowym nie ma żadnych informacji to oznacza, że nikt jeszcze nie oferuje i nie planuje oferować tam usług internetowych. W tej sytuacji możesz zgłosić swoje zapotrzebowanie.
Możesz to zrobić szybko i sprawnie, bez wychodzenia z domu. Zaloguj się jako obywatel na stronę: https://internet.gov.pl/login/, a do logowania wykorzystaj jeden z proponowanych sposobów: aplikację mObywatel, Profil Zaufany, bankowość elektroniczną lub e-Dowód. Następnie po zalogowaniu kliknij w przycisk „Zgłoś potrzebę dostępu do Internetu” na stronie głównej, po czym wpisz adres, podaj oczekiwaną prędkość i swoje dane kontaktowe. Jeśli skorzystasz z mapy - znajdź adres korzystając z wyszukiwarki i kliknij w punkt z numerem budynku i kiedy na bocznym pasku pojawi się przycisk „Chcę Internet” - kliknij w niego i wypełnij formularz.
Twoje zgłoszenie trafi w zależności od obecnej sytuacji do wszystkich lub wybranego przez Ciebie operatora, albo do operatorów, którzy oferują usługi w odległości do 1 km od wskazanego przez Ciebie adresu. Co ważne, zgłoszenie oznacza wyrażenie zgody marketingowej na kontakt od operatora w celu przedstawienia oferty. Operatorzy mogą, ale nie muszą się z Tobą skontaktować. Więcej szczegółowych informacji uzyskasz na stronie https://internet.gov.pl/faq/ .
Opracowano na podstawie informacji pozyskanych ze strony https://internet.gov.pl/