Sprawdź dostępność Internetu


Sprawdź dostępność Internetu

Zainteresowanych Mieszkańców zachęcamy do odwiedzenia strony https://internet.gov.pl/ i sprawdzenia, czy pod wskazanym adresem jest dostęp do Internetu szerokopasmowego oraz jaka firma oferuje tam swoje usługi bądź jakie są tam planowane inwestycje. Informacje, które znajdują się na tej stronie są przekazywane i aktualizowane przez operatorów telekomunikacyjnych. Uzyskanie tych informacji jest bezpłatne i każdy może z niej skorzystać, chociaż dostęp do niektórych funkcji może wymagać zalogowania.

Jak to działa?

Znajdź na mapie swoje miejsce zamieszkania i kliknij w punkt z numerem budynku - po lewej stronie wyświetlą się wtedy szczegółowe informacje. Ta strona umożliwia wyszukanie informacji o możliwości korzystania z usług tylko dla nieruchomości z nadanymi adresami. Jeśli dopiero planujesz budowę, możesz sprawdzić czy sąsiednie nieruchomości mają dostęp do Internetu, chociaż nie jest to równoznaczne z tym, że i Ty będziesz miał dostęp do takiej samej usługi.

By sprawdzić jaki jest obecny stan dostępu do Internetu szerokopasmowego w danym punkcie adresowym skorzystaj z wyświetlonej legendy.

Co oznaczają najważniejsze pojęcia?

  • Zasięg rzeczywisty - to możliwość szybkiego podłączenia Internetu stacjonarnego, w miejscach gdzie nie ma potrzeby przeprowadzenia kosztownych lub czasochłonnych robót budowlanych, lub np. uzyskania zgód od właścicieli innych nieruchomości, a wymagana jest wyłącznie Twoja zgoda i podpisanie umowy.
  • Zasięg teoretyczny – to możliwość podłączenia do stacjonarnego Internetu, ale związane jest to z poniesieniem przez operatora (lub samego użytkownika) nietypowych kosztów, wykonania czasochłonnych robót budowlanych np. postawienia kolejnego słupa już na Twojej działce i/lub koniecznością uzyskania zgód innych osób np. wielu współwłaścicieli drogi wewnętrznej.
  • Usługa detaliczna – to usługa świadczona indywidualnym użytkownikom końcowym. Są natomiast tacy operatorzy, którzy takich usług nie oferują.
  • Usługa hurtowa – to usługa świadczona jedynie pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi. W przypadku, kiedy Twój budynek znajduje się tylko w zasięgu usługi hurtowej oznacza to, że jest już tam wybudowana infrastruktura, natomiast jeszcze żaden operator nie świadczy na niej usług detalicznych. W takim przypadku zgłoś swoje zapotrzebowanie na internet.gov.pl. Będzie to dla operatorów informacja, że na danym obszarze lub na danej infrastrukturze jest popyt na usługi.
  • Plany inwestycyjne są informacjami o planowanej budowie sieci internetowej w najbliższych 3 latach. Jeśli jest ona planowana i finansowana przez operatorów będzie oznaczona ciemną, zieloną kropką, a w przypadku inwestycji ze środków publicznych będzie to jasna, zielona kropka. W tym drugim przypadku jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, ze środków Krajowego Planu Odbudowy lub Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy.
  • Szacowany koszt inwestycji - nie jest to koszt, który będzie ponosił obywatel, jest to natomiast informacja dla operatorów o potencjalnej wartości kosztów budowy sieci internetowej dla danego adresu. Sąsiednie adresy zazwyczaj będą mieć różne koszty podłączenia.

Jeśli pod Twoim adresem Internet oferują różni operatorzy, a Ty korzystasz z usług jednego z nich znajdziesz informacje o zaraportowaniu przez różnych operatorów zasięgu rzeczywistego. Masz wtedy większy wybór dostępnych usług - ich ceny i jakości.

Jeśli widzisz informację o budowie sieci w ramach KPO lub FERC oznacza to, że dzięki inwestycji dofinansowanej przez państwo, pod tym adresem będzie możliwe korzystanie z Internetu o przepustowości co najmniej 300 Mb/s.

Jeżeli dany adres nie jest objęty planem inwestycyjnym finansowanym ze środków publicznych, ale może zostać sfinansowany przez operatora, oznacza to że doprowadzenie szybkiego Internetu pod dany adres jest szczególnie drogie. Wtedy te lokalizacje mogą zostać objęte siecią internetową, ale na chwilę obecną nie jest racjonalne kierowanie na ten cel środków publicznych w takiej wysokości.

Jeśli jednak przy twoim punkcie adresowym nie ma żadnych informacji to oznacza, że nikt jeszcze nie oferuje i nie planuje oferować tam usług internetowych. W tej sytuacji możesz zgłosić swoje zapotrzebowanie.

Możesz to zrobić szybko i sprawnie, bez wychodzenia z domu. Zaloguj się jako obywatel na stronę: https://internet.gov.pl/login/, a do logowania wykorzystaj jeden z proponowanych sposobów: aplikację mObywatel, Profil Zaufany, bankowość elektroniczną lub e-Dowód. Następnie po zalogowaniu kliknij w przycisk „Zgłoś potrzebę dostępu do Internetu” na stronie głównej, po czym wpisz adres, podaj oczekiwaną prędkość i swoje dane kontaktowe. Jeśli skorzystasz z mapy - znajdź adres korzystając z wyszukiwarki i kliknij w punkt z numerem budynku i kiedy na bocznym pasku pojawi się przycisk „Chcę Internet” - kliknij w niego i wypełnij formularz.

Twoje zgłoszenie trafi w zależności od obecnej sytuacji do wszystkich lub wybranego przez Ciebie operatora, albo do operatorów, którzy oferują usługi w odległości do 1 km od wskazanego przez Ciebie adresu. Co ważne, zgłoszenie oznacza wyrażenie zgody marketingowej na kontakt od operatora w celu przedstawienia oferty. Operatorzy mogą, ale nie muszą się z Tobą skontaktować. Więcej szczegółowych informacji uzyskasz na stronie https://internet.gov.pl/faq/ .

 

Opracowano na podstawie informacji pozyskanych ze strony https://internet.gov.pl/

Monitor Polski

Elektroniczny Dziennik Urzędowy

Dziennik ustaw

ePUAP

  • Data aktualizacji: 2024-11-18 08:54
  • |
  • Licznik odwiedzin: 15 399 856