1. Zgłoszenie urodzenia dziecka


Karta Usługi
Nr USC/1

ZGŁOSZENIE URODZENIA DZIECKA

Podstawa prawna

1.Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (  Dz. U. z 2021r. poz. 709 z późn.zm.)
2.Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (T.J. Dz. U. z 2020r. poz. 1359 ).
3.Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020r. poz.1546.z późn.zm )
4.Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r., poz.698 z późn.zm).
5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 204 z późn.zm).

Komórka odpowiedzialna

Referat Urząd Stanu Cywilnego  i Spraw Obywatelskich

Osoba właściwa do załatwienia sprawy

Ewa Gul-Czachor -Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego

Agnieszka Kuna – Inspektor 

parter, pok. nr. 2 tel. 22 71 513 ,  22 71 333 wew. 126 e-mail: usc@ekolbuszowa.pl

Sposób załatwienia sprawy

W momencie zgłoszenia urodzenia dziecka zostaje sporządzony akt urodzenia dziecka i osoba zgłaszająca otrzymuje jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia.

Wymagane
dokumenty

1.Ważne dowody osobiste matki i ojca dziecka do wglądu. 
2.Karta urodzenia – przekazana przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.
3.Jeżeli zgłoszenia urodzenia dokonuje inna osoba niż rodzic dziecka – stosowne pełnomocnictwo udzielone przez rodzica lub rodziców dziecka.

Wymagane formularze i miejsce ich udostępnienia

- Za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP. Adres profilu zaufanego ePUAP: http://epuap.gov.pl.

- Wzór pełnomocnictwa- druk dostępny na stronie internetowej www.kolbuszowa.pl  w Biurze Obsługi Klienta lub w pokoju nr 3 w Urzędzie Miejskim.

Opłaty

1. Rejestracja urodzenia nie podlega opłacie skarbowej.
2. Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) - 17,00 zł.
3. Każdy kolejny egzemplarz odpisu skróconego aktu urodzenia - 22 zł.
(Opłatę skarbową można uiścić w kasie Urzędu Miejskiego, parter, pok. nr 5 lub na konto Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej nr 20918000082001000177920001)

Termin załatwienia sprawy

W momencie zgłoszenia urodzenia dziecka zostaje sporządzony akt urodzenia dziecka i osoba zgłaszająca otrzymuje jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia.

Tryb odwoławczy

Brak

Pozostałe Informacje

1. Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w urzędzie stanu cywilnego ze względu na miejsce urodzenia dziecka w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia.
2. Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
3. Jeżeli dziecko urodziło się martwe, aktu zgonu nie sporządza się, a sporządza się akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe .
4. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
5. Zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
6. Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika
7.Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Wybrane imię lub imiona nie mogą być zamieszczone w akcie urodzenia w formie zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci.
Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia przyjęcia oświadczenia o wyborze imienia lub imion dziecka, jeżeli wybrane imię lub imiona są w formie zdrobniałej lub mają charakter ośmieszający lub nieprzyzwoity lub nie wskazują na płeć dziecka, kierując się powszechnym znaczeniem imienia, i wybiera dziecku imię z urzędu, w formie decyzji administracyjnej podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, z adnotacją zamieszczoną w akcie urodzenia o wyborze imienia z urzędu.
8. Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem trzystu dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się, jeżeli dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji.
9. Odpis skrócony aktu urodzenia jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej urodzenie.
10. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia występuje o nadanie numeru PESEL i powiadamia osobę o nadaniu tego numeru.
11. Zameldowanie dziecka urodzonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia

Obowiązek informacyjny

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w załączniku do sprawy i obowiązują od 25 maja 2018r.

Zalączniki:

Monitor Polski

Elektroniczny Dziennik Urzędowy

Dziennik ustaw

ePUAP

  • Data aktualizacji: 2024-11-22 13:37
  • |
  • Licznik odwiedzin: 15 431 519