Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań w 2021 r. jest realizowany następującymi metodami:
Samospis internetowy:
Samospis internetowy odbywa się, jak każdy spis powszechny, w wyznaczonym terminie. Respondenci uzupełniają wymagane dane w interaktywnej aplikacji, dostępnej na stronie internetowej GUS: spis.gov.pl. Każda osoba dokonująca samospisu jest uwierzytelniana w systemie teleinformatycznym. Aby uzyskać dostęp do danych, osoba spisująca się używa unikalnego hasła. Aplikacja na bieżąco sygnalizuje, czy respondent właściwie wypełnia rubryki.
PAMIĘTAJ- od pierwszego poprawnego logowania do aplikacji masz 14 dni na wypełnienie formularza!
Przy dokonywaniu spisu będą potrzebne numery PESEL osób, z którymi mieszkamy.
Spis przez telefon:
Osoby wykluczone cyfrowo mogą skorzystać z opcji “spisz się przez telefon” na infolinii spisowej obsługiwanej przez pracowników statystyki publicznej pod numerem 22 279 99 99. Infolinia działa teraz każdego dnia- również w soboty i niedziele- w godzinach od 8:00 do 20:00 (opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora).
Spis realizowany przez rachmistrzów:
Respondenci, którzy nie będą mogli samodzielnie spisać się poprzez formularz internetowy lub telefoniczne na infolinii spisowej, zostaną spisani przez rachmistrzów telefonicznie lub bezpośrednio.
Rachmistrzowie telefoniczni dzwonią z dwóch dedykowanych numerów telefonów z numeru: 22 828 88 88 lub 22 279 99 99.
Od 23 czerwca br. rachmistrzowie spisowi rozpoczęli wywiady bezpośrednie!
Zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775), nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi spisem. Udział w wywiadzie prowadzonym przez rachmistrza jest obowiązkowy.
Każdy rachmistrz spisowy posiada identyfikator zawierający:
W razie wątpliwości tożsamość rachmistrza można sprawdzić na kilka sposobów: