Karta Usługi |
WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO |
Podstawa prawna |
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych ( Dz.U. z 2021r. Poz. 816, 1000 ze zm.) |
Komórka odpowiedzialna |
Referat Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich |
Osoba właściwa do załatwienia sprawy |
1.Alicja Wrońska-Sitarz , Z-ca Kier.USC 2.Halina Nowak - Inspektor Parter, pok. nr 7, tel. (17) 2271-333 wew. 121; tel. (17) 2272-583 |
Sposób załatwienia sprawy |
Wydanie dowodu osobistego |
Wymagane dokumenty |
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnym organie gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
do czynności prawnych, z wyjątkiem:
Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia. 2.Złożenie wniosku w postaci papierowej odbywa się w siedzibie dowolnej gminy, wypełnionego i podpisanego własnoręcznie przez wnioskodawcę formularza albo w drodze podpisania przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy formularza, który został wypełniony przez pracownika tego organu na podstawie podanych przez wnioskodawcę danych zawartych w rejestrze PESEL. 3.Wniosek w postaci elektronicznej, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, jest wnoszony do organu dowolnej gminy tylko dla osoby małoletniej, która nie ukończyła 12 roku życia.
W uzasadnionych przypadkach, popartych dokumentem potwierdzającym niżej wymienione wyjątki, organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy, z otwartymi ustami, nakryciem głowy lub z przyciemnianymi okularami. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej dla osoby, która nie ukończyła 12 roku życia załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć:
|
Wymagane formularze i miejsce ich udostępnienia |
Wniosek o wydanie dowodu osobistego- druk dostępny na stronie internetowej www.kolbuszowa.pl, lub w pokoju nr 7 w Urzędzie Miejskim. |
Opłaty |
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie. |
Termin załatwienia sprawy |
30 dni od daty złożenia wniosku. |
Tryb odwoławczy |
Od decyzji administracyjnej w sprawie odmowy wydania dowodu osobistego służy odwołanie do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. |
Pozostałe Informacje |
Wydanie nowego dowodu osobistego z odciskami palców następuje w przypadku:
Kto: podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Odbiór dowodu osobistego: 1.Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. 3.Dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego oraz jeden z rodziców albo kurator. 4.Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, nie dotyczy osób małoletnich do 12 roku życia, które były obecne przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy albo nie ukończyły 5 roku życia. 5.Odbiór dowodu osobistego potwierdza się na formularzu odbioru dowodu osobistego. 6. Osoba odbierająca nowy dowód przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata. 7. Odbiór dowodu osobistego potwierdza się, wpisując datę oraz składając czytelny podpis na formularzu odbioru dowodu osobistego. Ważność dowodu osobistego:
Obowiązek informacyjny Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w załączniku do sprawy i obowiązują od 25 maja 2018r. |
ZAŁĄCZNIKI: